{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.639 visninger | Oprettet:

Jesper G
Jesper G
Tilmeldt:
22. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Motor til shetland båd {{forumTopicSubject}}

Hejsa håber i kan hjælpe mig lidt her er ved at spare sammen til en shetland 536 men har set dem med mange forskellige størrelser motor på ska bruge båden til fisketure og hyggeture rundt om i landet så håbede på i ku fortælle mig hva der er den mest økonomiske motor til sådan en båd ska ikke flyve afsted i den tænkte på om en 15hestes motor er for lidt til sådan en båd smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor til shetland båd
  • #1   22. maj 2014 15 hp er alt for lidt til en båd af den størrelse, da en sådan båd, er mest økonomisk, når den er kommet op at planne.

    Jeg ville anbefale omkring 40 til 60 hp..

    Velkommen herinde Jesper G. smiley


  • #2   22. maj 2014 vil give Brumbass ret du skal mindst have 40 hk på og så selvfølig en 4 taks smiley



  • #3   22. maj 2014 Vil anbefale 60hk på sådan en hvis du skal op og plane og sådan. Jeg har selv 115hk på min 536 se evt mit fotoalbum Men båden er godkendt til 70hk

  • Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   22. maj 2014 Oki og takker for svarene synes jungle at finde rundt i det med de motorer smiley men med en 40hk hvor langt ka man sejle sådan ca med moderat fart med en tank på omkring 100l spørger fordi at jeg kommer tit til at sku sejle de der 44-56 sømil ud og hjem igen smiley

  • #5   22. maj 2014 Den vil nok bruge 10 liter i timen ca. og fuld hammer vil den nok ryge op omkring 20 er et rimelig gæt. Du skal ikke regne med du sejler længere fordi du sætter en lille motor på sådan en stor båd den skal bare arbejde helt vildt for at slæbe den. Mit benzin forbrug blev ikke så meget støre med 115 kontra 60hk. Med 2 i båden ligger jeg op 12 liter i timen ved match fart og fuld hammer bruger den så 39. Hvis vi er 8 i båden med match fart ligger vi omkring 16 liter i timen ved match fart

  • Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #6   22. maj 2014 Anders takker Oki jamen lyder da ikke så galt.hva ligger den på forsikrings mæssigt sådan en båd med en 40 motor min onkel mener den vil komme til at ligge på omkring 800 med ansvar om året er det helt hen i vejret smiley

  • #7   22. maj 2014 giver 500 for ansvar ved topdanmark.. Det er dog ikke lovpligtigt med ansvars forsikring på en båd

  • Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   22. maj 2014 Anders det var jo ikke galt nej ved jeg godt men kræver de her i havnen og er osse det bedste hvis uheldet sku være ude jo ellers ka det jo godt gå hen og blive dyrt smiley men gir forsikringen ikke osse rabat hvis man har motorbåds kort og dueligheds certifikat smiley 500 om året ja så er der 11500 til brændstof om året for gav ca 12000 om året i forsikring da jeg havde bil griner smiley

  • #9   22. maj 2014 en god tommelfingerregel er at holde sig indenfor de øverste 20% af hvad båden er godkendt til. så jeg vil sige 60hk

  • Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   22. maj 2014 Steffen Oki og takker smiley ved hvad fart kommer sådan en shetland op at plane ved smiley

  • #11   23. maj 2014 Nu har jeg tidligere eget Shetland 535, Shetland 498 og en Oldenburg 17 ( næsten det samme som en Shetland 536 ). Og som andre også har skrevet, skal du ikke under 60HK. En 40HK motor vil du kunne få båden op og plane med hele familien ude i stævnen, trimflaps og hjemve.
    60HK i røven af sådan en fætter, og så smutter den 24 - 32 knob, alt efter hvor tung din båd er blevet med tiden, og hvor mange personer i er ombord. Normalt ville du kunne holde den planende ved ca. 12-13 knob.


  • Jesper G
    Jesper G Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   23. maj 2014 Takker for svar alle sammen smiley har regnet på det og synes brændstofforbruget bliver dyrt med det jeg ska bruge båden til har regnet på det og sparer så penge sammen til en med indenbords diesel kommer nemlig til at være på vandet en stor del af tiden her om sommeren og vil osse tage på langture som ned over grænsen og handle i den når man ikke har bil smiley men tak for respons allesammen og de gode svar smiley

  • #13   23. maj 2014 Dt koster ca 350 årligt for ansvar ...skal du sejle langt. Så køb en 4 takt

  • Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #14   29. maj 2014 Har haft shetlands 570 med både 70 og 115 hk klart bedst med 70 hk

Kommentér på:
Motor til shetland båd

Annonce